اصفهان – شهرک علمی و تحقیقاتی – ساختمان فن آفرینی- واحد 107

09132654483 – sales@pelakvision.ir

کاربرد پلاک خوان در سیستم ثبت تخلف بزرگراه

پلاک ویژن

سامانه ثبت تخلف سرعت (Speed limit enforcement) عبارت از سامانه ای اتوماتیک شامل مجموعه نرم افزار و سخت افزارهای مختلف می باشد که برای تشخصی خودرو یا پلاک خودروهای متخلف، عکسبرداری، پردازش و تحلیل عکس، مخابره اطلاعات عکس و متون، تهیه بانک اطلاعاتی و نهایتاً صدور جریمه برای خودروهای متخلف بکار می رود. تجهیزات سخت افزاری ممکن است در کناره و یا سطح راه نصب گردند و یا بر روی خودروهای ویژه نصب شوند.

امروزه تمامی این سامانه‌ها از ابزاری اتوماتیک برای تشخصی متن پلاک خودرو (Automatic Number Plate Recognition) که معروف به ANPR یا بعضا LPR می باشد استفاده می کنند. پس از تشخیص پلاک خودرو، صدور جریمه با ملاحظه سرعت های مجاز با سه شیوه صورت می گیرد:

        جریمه بر اساس سرعت لحظه ای در مکان نصب دوربین

        جریمه بر اساس سرعت متوسط بین دو دوربین متوالی با فاصله مشخص

        جریمه بر اساس ترکیبی از سرعت لحظه ای و سرعت متوسط

کشورهای مختلف دارای قوانین ملی و محلی متفاوتی در خصوص دوربین های کنترل سرعت هستند. همچنین نحوه عکسبرداری در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. در برخی کشورها لزوماً می بایست چهره راننده مشخص باشد و لذا عکسبرداری می بایست از وجه جلوی خودرو انجام شود و در برخی کشورها الزاماتی در خصوص عکسبرداری از وجه عقب خودرو مورد نظر می باشد.

پلاک ویژن

بخش سخت افزار دوربین سرعت سنج راداری

سامانه های ثابت ثبت تخلفات سرعت با حسگرهای راداری دقیقترین تکنولوژی است که امروزه در کشورهای صنعتی به عنوان سامانه های ثابت ثبت تخلفات سرعت بکار می روند. با پیشرفت تکنولوژی، سامانه های نسل سوم، تمام مشکلات سامانه های نسل اول و دوم را برطرف نموده است. اولاً توان خروجی حداکثر 10 میلی وات است که از نظر مقررات زیست محیطی بین المللی مورد تأیید می باشد. ثانیاً سرعت تمام خودروهایی که در خطوط مختلف در دید سامانه می باشند به دقت اندازه گیری گردد و خطای اندازه گیری نیز حداکثر 1% است. نظر به اینکه سرعت تمام خودروها در تمام لحظات اندازه گیری می شود، سامانه نسل سوم، هم ترافیک شمار دارد و هم می تواند میانگین سرعت ترافیک را با دقت بسیار بالا مشخص نماید. بطور کلی، اطلاعات و گرافهای مدیریتی متعددی را سامانه های نسل سوم در اختیار مدیر قرار می دهند که مدیریت هوشمند کنترل سرعت را امکان پذیر می سازد. نسل سوم سامانه های ثبت تخلفات سرعت راداری، تنها با یک حسگر راداری، سرعت دقیق هر تعداد خودرو که در دید سامانه باشند را بصورت دقیق و مشخص تعیین می نماید، سرعت خودروهای متخلف را با رنگ قرمز و سرعت خودروهایی که با سرعت مطمئنه در حال حرکت اند، با رنگ سبز نشان می دهد. یکی دیگر از ویژگیهای سامانه های نسل سوم اعلام هشدار برای سرعتهای خطر آفرین می باشد.

پلاک ویژن

 بخش سخت افزار دوربین سرعت سنج متوسط بزرگراهی

سیستم سرعت سنج و ثبت تخلف مورد نظر بر اساس محاسب سرعت متوسط خودرو در نقطه متوالی بر اساس زمان و مسافت طی شده می باشد این سیستم بر اساس سیستم پلاک خوان بزرگراهی طراحی شده است.

در یک نقطه که قرار است 4 لاین به عرض 3.5 متر پوشش داده شود برای هر دو لاین یک عدد دوربین 2.8 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است ، بدین ترتیب برای هر نقطه ( پوشش چهار لاین) دو عدد دوربین با پوشش دولاین مورد نیاز خواهد بود.

دو راهکار برای سیستم ثبت تخلف سرعت متوسط میتوان پیاده سازی نمود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و با توجه به نظر کارشناسان هر دو راهکار قابلیت پیاده سازی دارند

بخش نرم افزار

    سیستم عامل Embedded که برای نصب بر روی پردازشگرهای صنعتی تخصصی شده است به نحوی که تمامی سرویس های جانبی سیستم عامل از آن منفک شده و فقط نرم افزارهای پردازشی مربوط به سیستم بر روی آن اجرا می شود.

   نرم افزارهای این سیستم شامل 3 قسمت اساسی می باشد:

نرم افزار مانیتورینگ مرکز

این نرم افزار مأموریت دریافت اطلاعات دوربین های سرعت سنج تحت پوشش مرکز را دارا می باشد و قابلیت گزارش گیری و ارائه انواع گزارش های آماری را دارا می باشد. همچنین اتفاقاتی را که به صورت وقفه ای از سمت دوربین ها گزارش می شود را تحلیل کرده و به کاربر گزارش می دهد. همچنین چاپ برگه های جریمه بر عهده این سیستم می باشد. 

نرم افزار مدیریت سیستم

این نرم افزار در سیستم سرعت سنج وظیفه هماهنگی قسمت های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری موجود در سیستم و ارتباط با مرکز مانیتورینگ و ارسال و دریافت تخلفات و سایر پیامها را بر عهده دارد.

نرم افزار پلاک خوان

در این سیستم پلاک خودروهای متخلف عبوری خوانده شده و رشته پلاک به عکس تخلف ارسالی به مرکز متصل می شود و لذا می توان عکس های تخلف را برای استفاده از بسترهای ارتباطی ضعیف صورت بریده شده ارسال نمود.

       سیستم دارای نرم افزار فارسی و تقویم شمسی می باشد.

       قابلیت فشرده سازی تصاویر ذخیره شده

       درج اطلاعات در لحظه ثبت تخلف (تاریخ، ساعت و سرعت تخلف، کد سیستم و محل)

       قابلیت رمز و کدگذاری روی تصاویر به گونه ای که تغییر در تصاویر غیر ممکن خواهد شد.

پلاک ویژن

مهمترین ویژگی ها

      اخذ تصاویر با وضوح بالا از خودروهای متخلف

      قابلیت کارکرد قوی در طول روز و شب و شرایط مختلف جوی

      ارسال تصاویر گرفته شده به مرکز ثبت و صدور جرائم

      صدور برگه جریمه به انضمام عکس گرفته شده از خودروی متخلف و ارسال به درب منزل مالک خودرو در حداقل زمان

      ثبت سرعت لحظه ای و حجم عبوری خودرو

 

امتیاز دهید

دیدگاه شما

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به نرم افزار پلاک خوان می باشد.