اصفهان – شهرک علمی و تحقیقاتی – ساختمان فن آفرینی- واحد 107

09132654483 – sales@pelakvision.ir

انواع دوربین پلاک خوان

دوربین های پلاک خوان بسته به کاربرد آنها به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. دوربین هایی با کاربرد در پارکینگ ها
  2. وربین های پلاک خوان با کاربری بزرگراهی و ثبت تخلف

تفاوت دوربین های پلاک خوان پارکینگ و بزرگراهی

با توجه به اینکه سرعت خودروها در بزرگراه از 60 تا 150 کیلومتر بر ساعت میرسد لذا دوربین های مورد استفاده در بزرگراه باید قادر به ثبت تصویر خودرو در یک زمان نورگیری یا شاتر تایم کوتاه باشند. در حالیکه در ورودی های پارکینگ ها خودروها با حدکثر سرعت 20 کیلومتر بر ساعت وارد پارکینگ میشوند و لذا برای ثبت تصویر این خودروها نیازی به زمان نورگیری خیلی کم نیست و بسیاری از دوربین های تحت شبکه با لنز وریفوکال 2.8 به 12 میلیمتر با رزولوشن 2 تا 4 مگاپیکسل قادر به ثبت تصویر پلاک خودرو به درستی هستند

دوربین های پلاک خوان بزرگراهی

برای ثبت و قرائت صحیح پلاک خودرو لازم است تصویر خودرو بدون بلور شدن ، مات شدگی و کشیدگی ثبت شوند. برای ثبت چنین تصاویری از خودرو با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت نیاز به زمان نورگیری در حد 0.1 میلی ثانیه میباشد.

سنسورهای تصویری برداری CCD و CMOS بسته به کاربردشان در حوزه نظارت تصویری یا پردازش تصویر با قیمت ها و مدل های مختلفی تولید میشوند، بخاطر مسائل تجاری و مباحث اقتصادی هیچ وقت شرکت توید کننده دوربین های نظارت تصویری از CCD یا CMOS با قابلیت تنظیم در شاتر تایم های پایین استفاده نمیکنند چون قرار نیست با این دوربین سوژه های با سرعت بسیار بالا با دقت بسیار بالایی ثبت شوند. دوربین های مورد استفاده در بزرگراه از نوع دوربین های Global Shutter هستند که قادر هستند تصاویر بسیار با کیفیتی را از اجسام متحرک با سرعت بالا ثبت کنند. این دوربین ها با فریم ریت 10 تا 60 FPS ( قاب بر ثانیه) بدون فشرده سازی بر روی تصاویر در دهم میلی ثانیه یا در حد میکروثانیه نورگیری یا شاتر تایم تصویر را از روی سنسور CMOS یا CCD بدون نویز برداشت کردن و بدون هیچ کونه عملیات فشرده سازی تصاویر را در خروجی خود که یا USB3.0 هستند یا GigabitEthernet گیگابیت ایترنت  قرار میدهند.

دوربین های پلاک خوان بزرگراهی
دوربین های پلاک خوان بزرگراهی

شاید برایتان کمی غیر قابل باور باشد که دوربین های پلاک خوان بزرگراهی با فریم ریت 15 FPS قادر به برداشت تصاویر بسیار دقیقی از خودروهای با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت هستند به نحوی که تمامی ارقام و اعداد پلاک مانند یک خودروی در حال توقف به وضوح قابل مشاهده است.

این دوربین ها دارای قیمت های بالایی هستند بین 200 تا 500 دلار و با قیمت لنز 40 تا 100 دلار که بسته به عرض معبر تک لاین یا دو لاین و ارتفاع نصب دوربین و برند آمریکایی ، کانادایی ، آلمانی یا چینی قیمت های متفاوتی دارند.

برندهای مطرح دوربین های مناسب پلاک خوانی با قابلیت  Global Shutter مانند pointGrey ، IDS ،Basler و ZDS چین میباشد

دوربین های پلاک خوان پارکینگ

در پروژه های پارکینگی از دوربین های تحت شبکه بالت با رزولوشن 2 تا 4 مگاپیکسل و با لنز وریفوکال 2.8mm تا 12mm میتوان استفاده کرد.

دوربین های NoName یا بدون برند برای این پروژه ها توصیه نمیشوند چون بعد از دو سه ماه از استفاده دچار افت کیفیت تصویر شده و باعث ثبت غیر صحیح پلاک و حتی عدم ثبت پلاک میشوند.

این دوربین ها دارای لنز ار جنس پلاستیک هستند که در زمان کوتاهی این لنز ها دچار مات شدگی شده و متعاقبا افت کیفیت تصویر و در نهایت برای قرائت نویسه های پلاک بلا استفاده خواهند بود.

برندهای پیشنهادی که براحتی قابل تامین هستند برند هایک ویژن و داهوا هستند این دو برند انواع مدل های بولت تحت شبکه با لنز وریفوکال را ارائه میدهند که با تجربه 10 ساله ای که در فروش نرم افزار پلاک خوان داشته ایم باعث رضایت مشتریان نهایی شده است .

دوربین های پلاک خوان پارکینگ
دوربین های پلاک خوان پارکینگ

نکته حایز اهمیت این است که SDK یا Software Development Kits  مربوط به دوربین های برند هایک ویژن و داهوا به صورت مستقیم در نرم افزار پلاک ویژن یکپارچه سازی یا integrate شده است و به راحتی و با وارد کردن IP و نام کاربری و پسورد دوربین هایک ویژن و داهوا و OEM های این دو شرکت مثل HiLook و Briton میتوانید تصاویر با کیفیتی از این دوربین ها در نرم افزار پلاک ویژن دریافت نمائید

برای گرفتن تصویر از دوربین های NoName لازم است رشته اتصال به این دوربین ها را داشته باشید که در مقاله جداگانه به نحوه پیدا کردن رشته اتصال دوربین های NoName یا همان rstp url پرداخته خواهد شد.

امتیاز دهید