اصفهان – شهرک علمی و تحقیقاتی – ساختمان فن آفرینی- واحد 107

09132654483 – sales@pelakvision.ir

ویژگی های دوربین پلاک خوان

دوربین پلاک خوان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دوربین پلاک خوان به دوربینی که قادر باشد تصویر پلاک خودرو را برداشته و به صورت Embedded عمل قرائت نویسه های پلاک خودرو را انجام دهد گفته میشود.

دوربین های پلاک خوان با پردازشگر قدرتمند OCR یا نویسه خوان دارای قیمت بسیار بالایی هستند و بجز برندهای مطرح جهانی مانند ARH یا Tatile انگلیس الباقی کیفیت پایینی دارند یا قادر به قرائت نویسه های پلاک های فارسی نیستند.

آنچه در ایران به دوربین پلاک خوان قلمداد میشود منظور دوربینی هست که قادر باشد در یک سرعت مشخصی مثلا زیر 40 تا 50 کیلومتر بر ساعت تصاویری را در خروجی بدهد که در آن فریم ها یا قاب های تصویر پلاک خودرو قابل قرائت باشد.

تصاویر این دوربین ها توسط نرم افزار های پلاک خوان دریافت و پس از اعمال الگوریتم های پردازش تصویر و هوش مصنوعی پلاک خودروها جدا شده و اعداد پلاک قرائت و در پایگاه داده ثبت خواهد شد.

ویژگی های دوربین پلاک خوان
ویژگی های دوربین پلاک خوان

ویژگی های دوربین های پلاک خوان

برای انتخاب دوربین مناسب باید به چند نکته توجه کرد، ابتدا عرض معبری که قرار است خودروها از آنجا تردد کنند و پلاک خودروها در آنجا توسط نرم افزار پلاک ویژن ثبت شوند توجه کرد.

به عنوان مثال برای عرض معبر 4 متر رزولوشن دوربین انتخابی 2MP و  برای عرض معبر 5 متر تا 6.5 متر رزولوشن 4MP لازم است.

آیا کیفیت تصویر دوربین به رزولوشن دوربین بستگی دارد؟

متاسفانه خیر، رزولوشن فقط به میزان اهمیت جزئیات تصویر بر میگردد و ممکن است یک دوربین 1.3MP دارای کیفیت بسیار بالاتری از یک دوربین 4MP باشد.

کیفیت تصویر دوربین به نوع سنسور تصویر استفاده شده در دوربین و سایز سنسور تصویر بر میگردد. به عنوان مثال کیفیت تصویر دوربین های با سنسور تصویر یا CMOS IMAGE SENSOR از شرکت SONY خیلی بهتر از کیفیت تصویر دوربین های با سنسور تصویر از شرکت OmniVision میباشد.

همینطور کیفیت تصویر در دوربین های با سایز سنسور 2/3” یا دو سوم اینچ خیلی بالاتر از کیفیت تصویر در دوربین های با ساسز سنسور 1/3” اینچ میباشند.

پس در انتخاب دوربین برای عملیات پلاک خوانی به مشخصات سنسور تصویر مورد استفاده در دوربین توجه بفرمائید.

آیا جنس لنز دوربین در کیفیت تصویر دوربین پلاک خوان تاثیر دارد؟

بله ، دوربین های با لنز پلاستیکی بعد از مدت کوتاهی در کمتر از 6 ماه دچار مات شدگی تصویر میشوند و بعد از 6 ماه مشتری تماس گرفته و میگوید نرم افزار پلاک خوان عملکرد خیلی خوبی داشته است اما اخیرا پلاک ها را به درستی نمیخواند! دوربین های با لنز پلاستیکی ارزان تر هستند و دوربین های با لنز شیشه ای گران تر اما ویژگی برتر آنها عدم افت کیفیت تصویر حتی پس از 5 سال است.

مشخصات لنز دوربین پلاک خوان

برای تعیین فاصله کانونی یا همان Focal Length لنز باید به دو آیتم دقت شود، یک عرض معبر و دو فاصله وتری دوربین تا خط ایست فرضی خودروها در معبر میباشد.

به عنوان مثال برای یک عرض معبر 5 تا 6 متری و با فاصله وتری دوربین تا خط ایست فرضی 4 تا 6 متر ، دوربین با فاصله کانونی 2.8mm-12mm به صورت وریفوکال انتخاب مناسبی هست که تقریبا روی فاصله کانونی 9mm لنز زوم و فوکاس خواهد شد.

اگر فاصله وتری شما از خط ایست فرضی به 15 متر میرسد لازم است از لنزهای وریفوکال با فاصله کانونی متغیر 20mm-50mm استفاده نمائید. در بسیاری از دوربین ها امکان قراردادن لنزهای بزرگ در بدنه دوربین بولت نمیباشد برای این پروژه ها بهتر است از دوربین های با بدنه یا کاور بزرگ استفاده شود که در بازار به دوربین های با کاور بانکی شناخته میشوند.

آیا از دوربین های AHD نیز میتوان برای پلاک خوانی استفاده کرد؟

دوربین های AHD را نمیتوان مستقیم با کامپیوتر متصل کرد، ابتدا کابل کواکسیال RG58 را باید به دستگاه XVR متصل کرد و بعد پورت شبکه دستگاه XVR را به پورت شبکه کامپیوتر متصل نمود تا بتوان از طریف IP دستگاه XVR به تصویر دوربین پلاک خوان دسترسی پیدا کرد.

برای پروژه هایی مثل پلاک ویژن پارکینگی که خودروها در ورودی پارکینگ کاملا توقف میکنند استفاده از دوربین های AHD بلامانع هست اما برای پروژه های پلاک خوان سازمانی و مجتمع مسکونی تنها دوربین های IP توصیه میشوند.

امتیاز دهید